Keresgéltünk a neten az egyik cikkünkhöz és közben akadtunk rá a címben szereplő Dark social kifejezésre. Elsőre elég félelmetes hangzása van, de nem kell tőle félni, mert van megoldás. A fogalom azokat a látogatókat foglalja magában, akikről nincs elég információnk Google Analyticsben.
Honnan érkeznek a látogatók a weboldalunkra?
Ha használunk Google Analytics-et, akkor a következő forrásból érkezhetnek a látogatók:
- Keresés – valamelyik keresőből érkező látogatókat soroljuk ide
- Közösségi – valamelyik közösségi oldalról érkező látogató
- Ajánlott – valamelyik oldalról érkezik a látogató (az ott elhelyezett linken keresztül)
- Direkt – a böngészőbe beírt URL cím alapján érkezik az oldalra vagy ismeretlen forrásból = az ismeretlen látogatók képezik a Dark social csoportot
Hogyan kerülhet látogató a direkt csoportba?
- Native mobil applikációból: az alkalmazásból egy átirányítás révén kerülnek az oldalunkra a látogatók és ezt a Google Analytics a direkt megkeresések közé sorolja, pedig nem az
- Email: a nagy levelező szolgáltatók nem teszik publikussá a levélből megnyitott linkeknél, hogy a Google Analytics azonosítani tudja őket
- Chat: olyan kommunikációs alkalmazások sem támogatják az ügyfelek azonosítását, mint a Viber, WhatsApp stb
- Privát böngészés: ha a böngészőnket inkognitó módban használjuk, akkor szintén nem tud adatokat gyűjteni a Google AdWords
- Organikus keresés: bizonyos beállítások mellett a keresőmotorok sem küldenek elegendő információt a kereső személyről, így szintén a sötét oldalra kerülnek
Bizonyos statisztikák alapján a Dark social aránya közel 70%-os, tehát több, mint 2/3-át nem látjuk a látogatóinknak. Félelmetesen magas szám, de ez ellen lehet tenni. Rengeteg megoldás van, amelyek fehéríthetik a látogatóinkat.
Miért fontos, hogy a Dark social aránya visszaszoruljon?
Minél nagyobb ez az arány, annál torzultabb képet kapunk a követőinkről. 70% közeli arány esetén csak a kisebbség szokásait tudjuk monitorozni és ezekből tudunk levonni következtetéseket. Tehát mivel hibás adatokból indulunk ki, így hibás döntéseket fogunk hozni és ezek a hibás döntések nagyon sokba fognak kerülni. Például tegyük fel, hogy az ismert adatokból az jön ki, hogy a követőink macskapártiak, így mi macskákkal illusztráljuk a tartalmainkat. Azt várjuk, hogy növekedés induljon be, viszont az eredményke csalódást keltőek. Mi volt a probléma? A követőink ismeretlen szelete kutya párti volt és a macskás posztok láttán azonnal kikövették az oldalt vagy nemtetszésüket fejezték ki.
Mit tehetünk, hogy a sötét zónába minimális látogató kerüljön?
A Google Analytics segítségével minden egyes kampányunkat külön-külön kezelhetjük, ha UTM paraméterekkel látjuk el az URL-eket, amelyek ezáltal pontosan meg tudják mutatni egy-egy kampány vagy hirdetés felől érkező látogatókat. Segédlet az UTM paraméteres URL elkészítéshez: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
Konklúzió: minél kisebb a Dark social mértéke, annál pontosabban tudunk következtetéseket levonni a Google Analytics statisztikáiból. Így az üzleti döntéseink is sokkal kevesebb kockázatot jelentenek.