Sörfogyasztás körkép – kutatás

Kaptunk egy visszajelzést az egyik magyar kézműves söröket gyártó cégtől, amiben elismerik a véleményvezér markting fontosságát, de nem érzik úgy, hogy az ő célcsoportjuk elérhető lenne a Influener Bázis rendszerében található influencerek révén, mert nagyon sokan a divat és szépségápolás témakörében ismertek. Ezzel részben egyet is értünk, viszont mivel mi egyáltalán nem ismerjük a sörpiacot, így hiba lenne egyből kizárni a lehetőségét egy sikeres kampánynak. 

Az első teendők a következő volt: google.com, keresés kézműves sör fogyasztási statisztikákra. A teljesség igénye nélkül egy gyors kutatásba kezdtünk, hogy mennyi bevételt hozhatna, ha a divatbloggereink felületein egy magyar kézműves sör gyártó szponzorált hirdetése jelenne meg.

Amit már most érdemes leszögezni, hogy a kutatásunk célja csak annyi, hogy megéri-e hirdetni vagy nem az Influencer Bázis rendszerében regisztrált véleményvezéreken keresztül vagy sem.

A felmerült kérdésekre keressük a választ:

  • Kik isznak sört Magyarországon?
  • Mennyi sört iszunk? Számít-e a minősége?
  • Kik isznak kézműves sört Magyarországon?
  • Az Influencer Bázis rendszerén keresztül elérhetők?

Kik isznak sört?

Szinte bárki ihat sört, ha meg tudja találni a számára megfelelőt. Mit is jelent ez? Vannak a nagy gyártók és rengeteg kézműves sörfőzdék. A két típus nagyban eltér egymástól, míg a „nagyok” nagy tételben kevesebb változatot gyártanak és kevésbé merészek a fajtákkal, addig a kis főzdék, akár hordónként is előállíthatnak különböző fajtájú, ízvilágú söröket. Természetesen nekik is vannak TOP termékeik, amelyek mindig az itallapon maradnak, de gyorsabban tudnak reagálni az igényekre. Nem véletlen, hogy bárki megtalálhatja a számára megfelelőt, még azok is, akik igazából nem is annyira szeretik a sört. Vannak ízesítettek, komlós, árpás, malátás, magas és alacsony alkoholfokú termék, extrém színűek. Így igazából a sörfőzde portfóliója határozza meg, hogy ki is a valódi célcsoport. Sokan hajlamosak kizárni a női fogyasztókat, így szinte a fél piacot figyelmen kívül hagyni, pedig nagyon sok sör a nő ízléshez közelebb áll.

Tehát kik isznak sört? Akiknek a cégek tudnak olyan söröket mutatni, ami megegyezik az ízlésükkel. A kis sörfőzdék pont ezt az űrt tölti ki az egyedi portfóliójukkal. Természetesen az igények kielégítésének ára is van, míg egy átlagos világos sört bárki megengedhet magának, addig a prémium kategóriába tartozó kézműves söröket már egy szűkebb réteg. Ez a szűkebb réteg nem csak a hipszterek, mint ahogy az előítéletek sugallják.

Mennyi sört iszunk? Számít-e a minősége?

2016-os statisztikák szerint 6,1 millió hektoliter sört értékesítettek Magyarországon, ami azt jelenti, hogy nem volt növekedés a 2015-ös számokhoz képest. Érdekes, hogy a növekedés elmaradt, de így is szép teljesítmény. 2016-ban az előző évhez képest 10 százalékkal több prémium sört fogyasztottunk, ami közel 100 ezer hektoliteres növekedést jelentett.

„Bár a gyártók egyénileg kategorizálják a söreiket, végül a piac és a fogyasztó dönti el mi számít prémiumnak. Természetesen a prémium sör nem csak azért az, mert ráírják vagy így nevezik, a minőséget demonstrálni kell kívül-belül egyaránt” – magyarázta Schillinger Attila.

Érdekesség, hogy a sörfogyasztás egy 2013-as grafikon szerint folyamatos csökkenést mutat egy főre vetítve.

© MTI
Egy infografika a 2016-os fogyasztásokról:
infografika

Kik isznak kézműves sört Magyarországon?

Ahogy már az előző bekezdésben is írtuk nem csak s hipszterek, hanem azok is, akik anyagilag megengedhetik maguknak azt, hogy 500-1000 Ft-os áron is megigyanak 1 pohár vagy korsó kézműves sört.

Kiemelt célcsoportok (a teljesség igénye nélkül)

  1. Külföldiek, akiknek nem számít az ár, hiszen hazájukban 3-5€-ba kerül egy sima világos sör
  2. Dolgozó fiatalok (főleg diplomások), akik már kinőttek az olcsó bulikból és vágynak a minőségre
  3. Egyszeri fogyasztók, akik még nem engedhetik meg maguknak, de hódolnak a minőségnek, így alkalmanként megengedhetik maguknak
  4. Fiatal felnőttek, akik már stabil megélhetéssel rendelkeznek és a menyiséget minőségre cserélték

Az Influencer Bázis rendszerén keresztül elérhetők?

Természetesen elérhetők az előbb felsorolt célcsoportba tartozók.

Az alapfelvetés miszerint a divat és szépségápolási területek véleményvezéreiről általánosságban elmondható, hogy maguk is többnyire a minőséget keresik, hiszen minőségi termékeket tesztelnek, használnak vagy éppen hordanak. Így ebből fakad, hogy ha alkoholfogyasztásra kerül a sor, akkor nem a bolt legalsó polcáról fognak választani. A nem lehetne a következő kritérium, de ez se akadály hiszen akár bodzás sört is lehet készíteni vagy édesebb, lágyabb kellemesebb változatok is megtalálhatók a piacon. Így nagy hiba lenne kizárni ezt a célcsoportot. Ha jobban belegondolunk akkor triviális, hogy a követőik hasonlítani akarnak rájuk, de legalábbis utánozni szeretnék azt, amit a példaképük csinál, így egyszer biztos, hogy ki fogják próbálni az általuk ajánlott termékeket, így ha az egy sör, egy kézműves sör, akkor azt is.

Továbbá nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az Instragramon lehet szűrni # alapján is.

Mi ezt megtettük:

A képek magukért beszélnek, hiszen nem kell sokat kutakodni azért, hogy a gyengébbik nem képviselőinek a posztjai is előkerüljenek. Ha ezek után sincs értelme próbára tenni az Influencer Bázis rendszerét, akkor van még további érv is a tarsolyunkban.

A következő oldalakat találtuk a témában – magyarul:

A következő cikkeket olvastuk el vagy használtuk fel

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .