GVH bekeményíti Facebookon

2017-re Magyarországon is egyre több híresség, celeb, véleményvezér ismeri fel a közösségi médiában rejlő lehetőségeket. A magyarországi legkiemelkedőbb influnecerei (Kasza Tibi, Sarka Kata vagy éppen Rubint Réka) már rutinos szponzorált poszt megosztók, így velük közösen szeretné kialakítani a GVH a magyar szabályokat.

Miért lett most ennyire központi téma az influencer marketing és a szponzorált posztok?

Aki még nem tudná, hogy mi az a szponzorált poszt, azoknak röviden összefoglaljuk: népszerű emberekkel mindig könnyebb egy terméket értékesíteni. A TV világában ezért láthatjuk azt a reklámokban, hogy népszerű, ismert emberek (pl. Kásás Tamás, Zimányi Linda, Majka) közreműködésével népszerűsitik a termékeket, szolgáltatások. A 2017-es trendek azt mutatják, hogy a TV reklámokhoz hasonlóan a cégek megtalálták az online felületek véleményvezéreit is, akik szavait több tízezren, százezren vagy akár több millióan is hiteles forrásnak tekintik. Ha ők valamit megosztanak a követőikkel, akkor nagyobb valószínűséggel vásárolnak, mintha ugyanazt a kiírást a cég FB oldalán látják.

Tovabbra is rengeteg termek siman lehet hogy csak egyszeru ajanlas es nincs mogotte reklam szerzodes. De a lenyeg az hogy ahol van, azt fel kell tuntetni. Es fel is tuntetem. Ettol fuggetlenul az emberek okosak es pont tudjak hogy mikor latnak reklamot es mikor nem. Ha hasznos es erdekes neked akkor jo, ha nem akkor meg nyilvan tovabb gorgetsz.

Forrás: https://www.facebook.com/KaszaTibor

Miért és kinek éri meg az influencer marketing?

A véleményvezérek kipróbálhatják a termékeket, szolgáltatásokat, esetleg pénzt is kereshetnek, míg a cégek a TV reklámok gyártási és megjelenítési költségeinek töredékével érhetik el a célcsoportjukat. Tehát a TV-vel szemben szegmentáltan és költséghatékonyan hirdethetnek.

Ez elsőre úgy néz ki, hogy mindenkinek előnyös, DE mi van a fogyasztókkal?

Ők elvileg hirdetést látnak, de erről nem tájékoztatják őket megfelelően. A GVH itt szeretne becsatlakozni a folyamatban. A nagy közösségi oldalak Facebook, Youtube, Instagram pontosan meghatározzák a szponzorált posztok megjelenítését, viszont ezt betartatni nem tudják, ahogy a GVH sem. A szabályozás célja nem az, hogy megszüntessék ezt a marketing eszközt, hanem az, hogy tájékoztassák a fogyasztóka a jelenségről. Ezzel biztosan változni fog az influencer marketing jelenlegi konverziós rátája, viszont a véleményvezérek hitelessége töretlen marad, így nem számítunk nagy visszaesésre.

Facebook, Google, Youtube, Instagram

A nagy közösségi oldalak szemét azért szúrhatja ez a marketing forma, mert ők ebből a bevételből nem részesülnek, sőt ezzel meg is kerülik a hirdetési szolgáltatásuk, amelyből a bevételeik nagy része származik. De ahogy már az előző bekezdésben is írtuk erőforrásuk sem lenne a visszaélések visszaszorítására. Így ők szemet hunynak (megjegyzés: már vannak működő megoldások, de annyira nehéz a feltételeknek kell megfelelni, hogy nem nevezhetők igazi megoldásnak pl. FB-n kék pipával jelölt oldalak hivatalosan jeleníthetnek meg szponzorált posztokat). Azzal, hogy a GVH is érdeklődik igazából változás nem várható a multik bevételében, viszont a felhasználók tájékoztatásával már nem lesz olyan érzésünk, hogy XY celeb puszta jóindulatból oszt meg termékeket/szolgáltatásokat. (azt hozzá kell tenni, hogy a fogyasztók nem hülyék, így józan paraszti ésszel eddig is kikövetkeztethették, hogy itt többről van szó, mint felebaráti szeretet)

Amerika ismét jó példával jár elől

Amerika a marketingesek Mekkája, így nem csoda, hogy az influencer marketing is innen terjedt el világszerte és az itten szabályozás tekinthető etalonnak. Az amerikai fogyasztók tájékoztatása világszinten piacvezető (megjegyzés: mindent rá kell írni a termékekre pl. hogy élő állatot ne szárítsunk egy mikróba). Tehát az ottani szabályok szerint minden szponzorált posztnál meg kell jeleníteni, hogy hirdetés, méghozzá jól láthatóan, minden félreértést elkerülően.

Nyilvan mindent el kell egyszer kezdeni. Szerintem egy a fontos, hogy ne ugy kezdodjon, hogy elkezdenek hasra utve birsagolni, hanem ugy hogy eloszor letrejon ennek a mindenki szamara elerheto szabalyrendszere. Ha azt valaki nem tartja ba akkor mehet a bunti, elotte ertelmetlen.

Forrás: https://www.facebook.com/KaszaTibor 

Európában és így Magyarországon sincs megfelelő szabályozás, igaz az egyéb szabályok valamennyire behatárolják, hogy hogyan kellene az ilyen posztokat fogyasztók számára publikálni.

GVH összefog a véleményvezérekkel

A magyar hatóságok felvilágosult nézeteit tükrözi az is, hogy a legnagyobb netes személyiségek (Sarka Kata, Kasza Tibi, Rubint Réka és még sokan mások) segítségével szeretnék kialakítani a magyar szabályokat.

Ha kovetkezetes akkor jo lesz ez es most ugy tunik hogy bevonnak minket is a kidolgozasaba.

Forrás: https://www.facebook.com/KaszaTibor 

Ez azért zseniális megoldás, mert azoktól kérnek segítséget, akik maguk is alakítják a magyar internetes szokásokat és tisztában vannak annak helyzetével. Olyan irányvonalat határozhatnak meg, amely segíti az influencer marketing terjedését. Ezt mi az Influencer Bázisnál nagy lelkesedéssel fogadtuk. 

 Sok a kérdés, de a válaszokra még várnunk kell

  • Az új intézkedések az influencer marketing megszűnéséhez vezethetnek?
  • Továbbra is megéri szponzorált posztokat megjeleníteni?
  • A cégek megpróbálják kijátszani majd a szabályokat?
  • Az új szabályok ellenőrizhetőbbé teszik majd a piacot?
  • Milyen hatásai lesznek a szabályozásnak?

A cikket egy idézettel zárjuk, ami a jelmondata is lehetne a megkezdett szabályozási folyamatnak:

Szabalyozas kell, az egesz vilagon van. Csak az a fontos hogy tenyleg legyen egy hivatkozas amihez tudja mindenki tartani magat, anelkul honnan tudhatna barki is.

Forrás: https://www.facebook.com/KaszaTibor

A témában található cikkek, amelyeket mi is olvastunk és mondhatni ajánlott olvasmányok – Lévai Richárd cikkét azért emelnénk ki, mert ő már tavaly novemberben megírta, lassan őrölnek azok a bizonyos malmok:

 

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .