Ebben a bejegyzésben a GVH (Gazdasági Versenyhivatal) által kiadott ajánlás fontosabb elemeit mutatjuk be. FONTOS! A cégek és véleményvezérek számára is kötelező ezt betartani és betartatni.
A jelen tájékoztatóban foglalt információk nem tekinthetőek konkrét ügyben adott jogi tanácsadásnak és nem értékelhetőek jogi szakvéleményként sem a GVH részéről. Az abban foglaltak a közzétételének időpontjában megfogalmazott ajánlásokat jelenítik meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezéseivel összhangban.
Mit érdemes átgondolni?
A véleményvezérnek
- a fennálló üzleti kapcsolattal, közvetlen gazdasági érdekeltséggel összefüggésben jól
észlelhetően és hangsúlyosan, szembetűnően és egyszerűen, egyértelműen és közérthetően
szükséges feltüntetnie, hogy a közzétett tartalom fizetett, támogatott tartalom és/vagy
annak közzétételéért ellenszolgáltatásban részesült - a hirdetővel szemben fennálló bármilyen jellegű üzleti kapcsolata, együttműködési formája
legyen egyértelműen, átláthatóan és pontosan azonosítható - valós, tisztességes, hiteles képet kell közvetítenie a termékről vagy szolgáltatásról.
Általános elvek, elvárások – így érdemes…
Nehezen lenne azonosítható egy minden esetben egyformán használható megoldás, azonban ismeretlen rövidítések, rejtélyes megjelölések és kifejezések, amelyek eltérő értelmezésnek
engedhetnek teret, feltételezhetően nem felelnek meg a világos és érthető megfogalmazás követelményének. Az eddigi tapasztalatok alapján megfelelőnek tekinthető kereskedelmi gyakorlatok, illetve megjelölési módok az alábbiak:
- A tartalom legyen egyszerű, jól értelmezhető a fogyasztók számára.
- Lehetőség szerint a fogyasztók azonos platformon, az üzleti kapcsolat azonos megjelölésével találkozzanak.
- Az üzleti kapcsolat megjelölését hangsúlyosan, jól észlelhetően, olvashatóan és érthetően kell elhelyezni. Érdemes figyelembe venni, hogy az egyes eszközökön (pl. okostelefon, tablet, asztali számítógép) a megjelenés is eltérő. Lényeges, hogy jól érzékelhetőek legyenek a szöveges részek, azaz hosszabb tartalomnál a jelölés a fogyasztók számára keresés vagy egyéb fogyasztói aktivitás nélkül – az esetleges továbbkattintási lehetőséget megelőzően – egyértelműen láthatóvá váljon. Például a Facebook, Instagram felhasználók okostelefonokon jellemzően csupán az első két, esetleg három sorban lévő tartalmat, bejegyzést látják, kivéve, ha a „Tovább” gombra kattintanak.
- Az üzleti kapcsolat megjelölése az érintett tartalomhoz közvetlenül kapcsolódóan legyen feltüntetve. Mindemellett az üzleti kapcsolatra történő utalás pl. a bemutatkozó, névjegy,
impresszum részekben tovább segítheti a fogyasztók megfelelő tájékozottságát. - Figyelemmel a közösségi média felületek közötti különbözőségekre az adott tartalom megjelenési helyének jellemzőire is tekintettel kell lenni. Ugyanis az egyes felületek
különböző technikai megoldásokat kínálnak a megjelölések közzétételére, ilyen pl. a Facebook oldalon a „branded content tag” a márkához kapcsolódó tartalom megjelölésére hivatott hirdetési eszköz, amely automatikusan feltünteti a szponzor személyét és a poszt támogatott jellegét. Itt érdemes megjegyezni, hogy a használt platform vonatkozó hirdetési és egyéb szabályzatai, előírásai, nem pusztán a fogyasztók, hanem az adott platform racionális gazdasági érdekeit is szolgálják, így azok követése mellett szükséges figyelembe venni az egyéb, jelen tájékoztatóban megfogalmazott szempontokat is. - Amikor főként képi elemek, rövid szöveges tartalmak és címkézés (azaz a # hashtag jel) használtak az adott közösségi média felületen (pl. Instagram), önmagában is megfelelő lehet
a „#Reklám”, „#Hirdetés”, „#Fizetett tartalom”, esetlegesen a népszerűsített termékhez/szolgáltatáshoz kapcsolódó vállalkozás nevének és kereskedelmi védjegyének/logójának megjelenítése, továbbá, amennyiben ilyen típusú együttműködésről van szó, akkor a „#Szponzorált tartalom” jelölés. Ha azonban az adott felületen főként szöveges tartalmak jellemzőek (pl. Facebook), abban az esetben a #−ek alkalmazása opcionális a fentiekben megfogalmazott követelmények mellett. Fontos, hogy a szponzorált jellegre utaló #−ek az első helyen legyenek olvashatóak a további #−ekkel jelölt címkék előtt. - Az adott tartalom megjelenítéskor nem szükséges, hogy a pontos cégnyilvántartásba bejegyzett cégnév megjelenjen, ugyanakkor elvárt a márkanév feltüntetése, amelyet a védjegy megjelenítése is támogathat, ezzel megkönnyítve a tájékozódást a piaci szereplők között.
- Alapvetően az ellentételezésre, a reklámjellegre utaló szöveges megjelölések (például „Reklám”, „Hirdetés”, valamint ha az együttműködés jellegéből ez fakad, akkor „… támogatta”, „Szponzorált tartalom”) a megfelelőek.
Hogyan biztosíthatja a megfelelést?
- A hirdetőknek (ideértve az őket segítő ügynökségeket, szakmai közvetítőket) érdemes lehet kialakítaniuk olyan szerződési feltételeket, rendszereket és programokat, amelyekkel
biztosítani tudják azt, hogy a megbízásukból tevékenykedő, illetve a velük kapcsolatban álló véleményvezérek megismerjék a közzétételre vonatkozó jogi elvárásokat, hiszen felelősségük megállapítható lehet, amennyiben részt vesznek a posztok tartalmi vagy formai kialakításában. - Szintén megfontolásra javasolható olyan monitoring-rendszer, riportolási folyamat kialakítása, amellyel biztosítható a közzétett tartalmak megfelelőségének figyelemmel kísérése és a beavatkozás szükség esetén.
Forrás: #GVH#Megfeleles#Velemenyvezer