Szponzorált tartalom megjelölésének szabalyai

Ebben a bejegyzésben a GVH (Gazdasági Versenyhivatal) által kiadott ajánlás fontosabb elemeit mutatjuk be. FONTOS! A cégek és véleményvezérek számára is kötelező ezt betartani és betartatni.

A jelen tájékoztatóban foglalt információk nem tekinthetőek konkrét ügyben adott jogi tanácsadásnak és nem értékelhetőek jogi szakvéleményként sem a GVH részéről. Az abban foglaltak a közzétételének időpontjában megfogalmazott ajánlásokat jelenítik meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezéseivel összhangban.

Mit érdemes átgondolni?

A véleményvezérnek

  • a fennálló üzleti kapcsolattal, közvetlen gazdasági érdekeltséggel összefüggésben jól
    észlelhetően és hangsúlyosan, szembetűnően és egyszerűen, egyértelműen és közérthetően
    szükséges feltüntetnie, hogy a közzétett tartalom fizetett, támogatott tartalom és/vagy
    annak közzétételéért ellenszolgáltatásban részesült
  • a hirdetővel szemben fennálló bármilyen jellegű üzleti kapcsolata, együttműködési formája
    legyen egyértelműen, átláthatóan és pontosan azonosítható
  • valós, tisztességes, hiteles képet kell közvetítenie a termékről vagy szolgáltatásról.

Általános elvek, elvárások – így érdemes…

Nehezen lenne azonosítható egy minden esetben egyformán használható megoldás, azonban ismeretlen rövidítések, rejtélyes megjelölések és kifejezések, amelyek eltérő értelmezésnek
engedhetnek teret, feltételezhetően nem felelnek meg a világos és érthető megfogalmazás követelményének. Az eddigi tapasztalatok alapján megfelelőnek tekinthető kereskedelmi gyakorlatok, illetve megjelölési módok az alábbiak:

  • A tartalom legyen egyszerű, jól értelmezhető a fogyasztók számára.
  • Lehetőség szerint a fogyasztók azonos platformon, az üzleti kapcsolat azonos megjelölésével találkozzanak.
  • Az üzleti kapcsolat megjelölését hangsúlyosan, jól észlelhetően, olvashatóan és érthetően kell elhelyezni. Érdemes figyelembe venni, hogy az egyes eszközökön (pl. okostelefon, tablet, asztali számítógép) a megjelenés is eltérő. Lényeges, hogy jól érzékelhetőek legyenek a szöveges részek, azaz hosszabb tartalomnál a jelölés a fogyasztók számára keresés vagy egyéb fogyasztói aktivitás nélkülaz esetleges továbbkattintási lehetőséget megelőzőenegyértelműen láthatóvá váljon. Például a Facebook, Instagram felhasználók okostelefonokon jellemzően csupán az első két, esetleg három sorban lévő tartalmat, bejegyzést látják, kivéve, ha a „Tovább” gombra kattintanak.
  • Az üzleti kapcsolat megjelölése az érintett tartalomhoz közvetlenül kapcsolódóan legyen feltüntetve. Mindemellett az üzleti kapcsolatra történő utalás pl. a bemutatkozó, névjegy,
    impresszum részekben tovább segítheti a fogyasztók megfelelő tájékozottságát.
  • Figyelemmel a közösségi média felületek közötti különbözőségekre az adott tartalom megjelenési helyének jellemzőire is tekintettel kell lenni. Ugyanis az egyes felületek
    különböző technikai megoldásokat kínálnak a megjelölések közzétételére, ilyen pl. a Facebook oldalon a „branded content tag” a márkához kapcsolódó tartalom megjelölésére hivatott hirdetési eszköz, amely automatikusan feltünteti a szponzor személyét és a poszt támogatott jellegét. Itt érdemes megjegyezni, hogy a használt platform vonatkozó hirdetési és egyéb szabályzatai, előírásai, nem pusztán a fogyasztók, hanem az adott platform racionális gazdasági érdekeit is szolgálják, így azok követése mellett szükséges figyelembe venni az egyéb, jelen tájékoztatóban megfogalmazott szempontokat is.
  • Amikor főként képi elemek, rövid szöveges tartalmak és címkézés (azaz a # hashtag jel) használtak az adott közösségi média felületen (pl. Instagram), önmagában is megfelelő lehet
    a „#Reklám”, „#Hirdetés”, „#Fizetett tartalom”, esetlegesen a népszerűsített termékhez/szolgáltatáshoz kapcsolódó vállalkozás nevének és kereskedelmi védjegyének/logójának megjelenítése, továbbá, amennyiben ilyen típusú együttműködésről van szó, akkor a „#Szponzorált tartalom” jelölés. Ha azonban az adott felületen főként szöveges tartalmak jellemzőek (pl. Facebook), abban az esetben a #−ek alkalmazása opcionális a fentiekben megfogalmazott követelmények mellett. Fontos, hogy a szponzorált jellegre utaló #−ek az első helyen legyenek olvashatóak a további #−ekkel jelölt címkék előtt.
  • Az adott tartalom megjelenítéskor nem szükséges, hogy a pontos cégnyilvántartásba bejegyzett cégnév megjelenjen, ugyanakkor elvárt a márkanév feltüntetése, amelyet a védjegy megjelenítése is támogathat, ezzel megkönnyítve a tájékozódást a piaci szereplők között.
  • Alapvetően az ellentételezésre, a reklámjellegre utaló szöveges megjelölések (például „Reklám”, „Hirdetés”, valamint ha az együttműködés jellegéből ez fakad, akkor „… támogatta”, „Szponzorált tartalom”) a megfelelőek.

Hogyan biztosíthatja a megfelelést?

  • A hirdetőknek (ideértve az őket segítő ügynökségeket, szakmai közvetítőket) érdemes lehet kialakítaniuk olyan szerződési feltételeket, rendszereket és programokat, amelyekkel
    biztosítani tudják azt, hogy a megbízásukból tevékenykedő, illetve a velük kapcsolatban álló véleményvezérek megismerjék a közzétételre vonatkozó jogi elvárásokat, hiszen felelősségük megállapítható lehet, amennyiben részt vesznek a posztok tartalmi vagy formai kialakításában.
  • Szintén megfontolásra javasolható olyan monitoring-rendszer, riportolási folyamat kialakítása, amellyel biztosítható a közzétett tartalmak megfelelőségének figyelemmel kísérése és a beavatkozás szükség esetén.

Forrás: #GVH#Megfeleles#Velemenyvezer

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .